Hecatomb
11/2011‘Hecatomb’ is a cooperation between artist Eno Henze and musician Matthew Dear aka Audion. It is both an installation piece and a video show for Audion’s World Tour.
Here’s the installation version as shown at Kunstraum Kreuzberg in the ‘let the ryhthm hit ’em’ exhibition, curated by Matthias Mayer. Scroll down for the tour doucumentation.
HECATOMB
was originally conceived as a live performance for Audions world tour and has now been transformed into an installation.
The installation draws upon a long history of psychedelic experiments and optical illusions, especially Marcel Duchamps rotoreliefs and 60ies-70ies light shows and Op-Art. It revisits …
read moreThe installation draws upon a long history of psychedelic experiments and optical illusions, especially Marcel Duchamps rotoreliefs and 60ies-70ies light shows and Op-Art. It revisits these attempts to manipulate and distort human perception with today’s technological means.
The space is defined by a number of circular screens that show an evolving, rotating ‘kinetic light’ animation solely based on circular shapes and segments. Together with the loop- and noise-based music of Audion (Matthew Dear) this creates an hypnotic, timeless space.
The history of computerization and the history of psychedelic experiments intersect in the emergence of Cybernetics. It is the very same time, and largely even the very same people, that research in computer laboratories, experiment with LSD, advance in neuro science and psychology, theorize about information processing systems and create the internet. The installation ‘Hecatomb’ draws upon this context of confusion of human mind and machine logic and reflects it’s actuality.
Cybernetic theory is founded on the concept of a circular causality, that only knows an evolution of the moment (of the status quo), and is thus deliberated from projections into the future or the past. The installation is a literal aesthetic realization of this concept: it is a self-referential system that lives only in the present and never repeats itself. The visitor submerges into the timeless concrete condition of snythetic music and video.
Die Installation ‘Hecatomb’ ist eine Kooperation zwischen dem Künstler Eno Henze und dem Musiker Matthew Dear aka Audion.
‘Hecatomb’ wurde ursprünglich als live Performance für die Welttournee von Audion konzipiert und für die Ausstellung in eine Installation weiterentwickelt.
Die Installation bezieht sich auf eine lange Reihe psychedelischer Experimente und optischer Illusionen, insbesondere Marcel Duchamps Rotoreliefs und die Light-Shows und Op-Art der 60er und 70er Jahre. Die Versuche, die menschliche Wahrnehmung zu verzerren und zu täuschen, werden mit den heutigen technologischen Mitteln fortgeführt.
Der Raum wird durch eine Reihe Kreisrunder Flächen definiert, die eine sich fortwährend ändernde, rotierende Animation ‘kinetischen Lichts’ zeigen, die ausschliesslich auf Kreisformen und Segmenten basiert. Im zusammenspiel mit der Loop- und Noisebasierten Musik von Audion entsteht so ein hypnotischer, zeitloser Raum.
Die Geschichte der Computerisierung und die Geschichte psychedelischer Experimente treffen sich im Entstehungsmoment der Kybernetik. Es ist die gleiche Zeit, und zu einem Großteil auch die gleichen Personen, die in Computerlaboren forschen, mit LSD experimentieren, wesentliche Schritte in Psychologie und Neuro-Wissenschaften unternehmen, Theorien für Datenverarbeitende Systeme entwerfen und das Internet erfinden. Die Installation ‘Hecatomb’ bezieht sich auf diesen Kontext, der die Grenzen zwischen menschlichem Geist und Maschinenlogik beginnt aufzuweichen, und untersucht dessen Aktualität.
Die Kybernetik gründet wesentlich auf dem Konzept einer zirkulären Kausalität, die nur die Evolution des Moments kennt, und ohne Projektionen in die Vergangenheit oder die Zukunft auskommt. Die Installation ist eine direkte ästhetische Umsetzung dieses Konzepts: Sie ist ein selbst-referentielles System, das nur in der Gegenwart existiert und sich niemals wiederholt. Der Betrachter taucht ein in den konkreten Zustand von synthetischer Musik und synthetischem Bild.